Detail van Wassily Kandinsky, Concert, (Impressie III), 1911, Lenbachhaus, München

Eind 19de en begin 20ste eeuw was München een centrum voor de beeldende kunst vergelijkbaar met Parijs. Talloos zijn de buitenlanders die naar München kwamen voor een opleiding aan de Akademie der Bildenden Künste of – wanneer het vrouwen betrof – aan de Damenakademies. Daarnaast waren er vele privéscholen en atelier waar de jonge kunstenaar de kneepjes van het vak kon leren. De internationale tentoonstellingen in het Glaspalast trokken een bezoekers uit heel Europa naar de Beierse hoofdstad. Niet voor niets verkozen Russen als Wassily Kandinsky en Alexj von Jawlensky samen met zijn partner Marianne von Werefkin München boven Parijs.

Neue Künstlerverein München en Der Blaue Reiter

Net als in Wenen (1897) scheidde ook in München (1892) een groep vernieuwende kunstenaars zich af van de ‘officiële” vereniging van kunstenaars, de Münchener Secession. De belangrijkste kunstenaars van deze afscheidingsbeweging waren Franz von Stuck, Fritz van Uhde en Franz von Lehnbach. Het werk van Von Stuck is symbolistisch en vindt de onderwerpen vooral in de Griekse mythologie. Zwaar, somber en indrukwekkend. In 1908 jaar later volgde wederom een afscheidingsbeweging waarin de uit Rusland afkomstige Marianne von Werefkin, Alexej von Jawlensky en Wassily Kandinsky een belangrijke rol speelden. 22 januari 1909 werd de akte vastgesteld van de Neue Künstlervereinigung München (NKVM). Een hele keur vooruitstrevende kunstenaars werd lid, naast de eerder genoemde Russen waren dit: Adolf Erbslöh, Thomas von Hartmann, Emma Bossi, Gabriele Münter, Karl Hofer, Alfred Kubin, Alexander Kanoldt, en ook de danser Alexander Sacharoff. Een lang leven was de NKV München niet beschoren toen de meest radicale kunstenaars, waaronder Kandinsky, Franz Marc, Gabriele Münter en de gebroeders Burljuk, Der Blaue Reiter oprichtten en parallel aan de tentoonstelling van de NKVMeen eigen tentoonstelling organiseerde in de Thannhäuser Galerie te München.

Lezingen en kunstreis München

In een aantal lezingen zal Michiel Kersten ingaan op het vernieuwend kunstklimaat in München. Daarbij staat vooral de Neue Künstlerverein München centraal en Der Blaue Reiter. De data van deze lezingen worden later bekend gemaakt. Naar de kunstenaars van deze twee bewegingen gaat de meeste aandacht ook uit op de kunstreis naar München. De vaste presentatie in het Lehnbachhaus geeft hiervan een prachtig overzicht. Ook op de tocht door de prachtige Beierse Voralpen (Murnau, Schloßmuseum en Kochel, Franz Marc Museum) zien wij veel werk van de voormannen en -vrouwen van de Blaue Reiter”: Kandinsky, Marc, Macke en Münter

Gabriele Münter, Portret van Marianne von Werefking, Lehnbachhaus, München

Franz Marc, Das Blaue Pferd, Lehnbachhaus, München

August Macke, Portret van Elizabeth-Erdmann-Macke, Lehnbachhaus, München,

Programma Kunstreis München 12 t/m 15 september

Dag 1 – vlucht met KLM naar München – transfer per trein naar München en inchecken hotel Jedermann – Na de lunch naar de Alte Pinakothek behalve een fenomenale collectie oude meesters (Dürer, Botticelli, Rembrandt, Jan Brueghel de Oudere, Murillo, Velázquez, Tintoretto, Rogier van der Weyden en vele anderen). In de Alte Pinakothek zijn ook hoogtepunten te zien uit de collectie van de Neue Pinakothek, aangezien dit laatst genoemde museum gerenoveerd wordt (Manet, Van Gogh, Gauguin). Diner in München.

De imposante voorzijde van van de Alte Pinakothek in München. Het gebouw is lange tijd gesloten geweest vanwege renovatie.

Interieur van de Alte Pinakothek met een wereldvermaarde collectie oude kunst. Tijdelijk zijn hier ook hoogtepunten uit de Neue Pinakothek te zien.

Dag 2 – Städtische Galerie im Lenbachhaus – Hier bevindt zich de grootste collectie werken van Wassily Kandinsky uit de jaren 1903/04 tot aan de Eerste Wereldoorlog. Maar ook van de andere leden van de Blaue Reiter, en met name van Gabriele Münter zijn veel kunstwerken te zien. Alles is licht en ruimtelijk opgesteld: een ideale plaats om aandachtige en in alle rust naar kunst te kijken. Het terras van het museumcafé is een mooie plek voor een goede lunch. ‘s Middags na de thee (met goede “Torte”) is het nabij gelegen Pinakothek der Moderne (schitterende architectuur), tijd voor de werken van de expressionisten van Brücke (Kirchner, Schmidt Rottluff, e,a,). Op weg naar het restaurant voor het avond eten nemen wij nog een biertje in een van Brauhäuser.

De voormalige stadsvilla in Toscaanse stijl gebouwd voor de schilder Franz von Lenbach. Tegenwoordig een modern museum met een uitbreiding ontworpen door Norman Foster Achitects.

Het hypermoderne gebouw van de Pinakothek der Moderne ontworpen door Stephan Braunfels met werk van onder andere Henri Matisse, Franz Marc, Oskar Schlemmer August Macke, Wilhelm Lehmbruck, en Paula Modersohn-Becker.

Dag 3 – Excursie naar Bernreid aan de Starnberger See. Hier bevindt zich het Buchheim Museum met een goede collectie schilderijen van Duitse Expressionisten verzameld door Lothar-Günther Buchheim, de auteur van Das Boot . Daarna rijden van naar Murnau am Kochelsee. In deze authentieke stad in de Beieres Voralpen bezoeken wij het Schloßmuseum met een fascinerende collectie werken Gabriele Münter en andere leden van de Blaue Reiter. De lunch gebruiken wij in rustige tuin van het Schlossmuseum (heerlijke salades). Natuurlijk slaan wij het schilderachtig gelegen woonhuis van Gabriele Münter en Wassily Kandisky niet over. In de loop van de middag rijden wij naar Kochel am See waar hoog boven het meer van zich het Franz Marc Museum bevindt.

Het Buchheim Museum (Museum der Fantasie) in Bernried aan de Starnberger See toont een goed overzicht van de Duitse expressionisten.

Woonhuis van Gabriele Münter in Murnau

Woonhuis van Gabriele Münter in Murnau am Kochelsee. Hier woonde zij in de zomermaanden van 1909 tot augustus 1914 met Wassily Kandinsky samen.

Dag 4 – Nymphenburg, de zomerresidentie van de Beierse (keur)vorsten is een indrukwekkend complex van gebouwen waarvan de oudste dateren uit de laatste decennia van de 17de eeuw. Het hoogtepunt van rococo is echter niet het de Nymphenburg zelf, maar de Amalienburg in het uitgestrekte park daterend uit het derde kwart van de 18de eeuw. Voor de lunch gaan wij naar het Schloßcafé im Palmenhaus. Na de lunch maken wij een wandeling door het uitgestrekte park met kleine paleisachtige bouwwerken, zoals de Badenburg, Pagodenburg en de Magdalenenklause.

De Amalienburg, een rococo jachtslot in het park van de Nymphenburg in München

De spiegelzaal in de Amalienburg

Nieuwe (extra) kunstreis naar München van 12 t/m 15 september 2024 3 plaatsen beschikbaar

Wilt u mee: dat kan: stuur mailtje naar Michiel Kersten – michiel.kersten@outlook.com

Kunstreis kosten 975,- Dit is inclusief retour vlucht per KLM (vertrek Amsterdam 9:35 uur) (vertrek München 20:50 uur) terugvlucht ). Verblijf in een tweepersoonskamer in *** hotel (toeslag éénpersoonskamer circa 120 euro) inclusief ontbijt. Verder inbegrepen openbaar vervoer, waaronder transfer vliegveld naar München) en toegang tot de musea. Eveneens inbegrepen de excursie met personenbus naar Bernried, Murnau en Kochel. Wilt u liever met de trein? Dat kan, al betekent dit wel extra kosten een extra nacht in het hotel. De prijs is berekend op de gemiddelde kosten in een hotel van 250 euro p.p. en de kosten van de vliegreis à 224- euro. Zijn deze kosten hoger of lager dan stijgt of daalt de prijs voor de reis navenant. Betaling 350,- na boeking hotel en vlucht (begin december). De rest 15 dagen voorafgaande aan de reis.

Aanmelden (3 plaatsen beschikbaar) klik op onderstaande blauwe knop (betalen is nog niet nodig)

Mocht de reis al vol geboekt zijn, stuurt u dan s.v.p. een mailtje naar Michiel Kersten. Mei volgend jaar volgt wederom een reis naar München.

Wassily Kandinsky, Kochel, Gerade Straße, 1909, München Lehnbachhaus