Programma  25 juni
11.00 uur –  Museum speciaal voor Vrienden open
11.15 uur  – Verhaal op zaal – samen kijken naar Frans Hals met Emmelie en Michiel als guides-conférenciers
12.00 uur  – Koffie/thee in het museumcafé
12.30 uur  – Lezingenzaal – 4 x 15 minuten
  •           Hals en zijn tijdgenoten,
  •           Hals en zijn opdrachtgevers
  •           Hals en de modernen
  •           Hals vergeten, Hals beroemd

13.30 uur: einde

Kosten: € 12,50 voor Vrienden van het Frans Hals Museum  en € 15,- voor introducés.
Gaarne het bedrag overmaken op: NL08ABNA 0578 9883 72 t.a.v. M.C.C. Kersten.

Opgeven: klik op de blauwe button
[eventButton id=”53″][/eventButton]

Wereldberoemd
Frans Hals – wij weten het allemaal – is wereldberoemd. Zijn brede, schijnbaar nonchalante en moeiteloze manier van schilderen dwingt bewondering af. Bovendien schilderde hij veelal in heldere, lichte kleuren en lachen de geportretteerde mannen, vrouwen en kinderen ons vrolijk toe. Meer dan enige andere kunstenaar uit de Gouden Eeuw geven zijn portretten ons het gevoel dat wij tegenover mensen van vlees en bloed staan. Het vraagt maar weinig verbeeldingskracht om je voor te stellen dat deze mannen en vrouwen zomaar het doek uit kunnen uitstappen en met ons een gesprek beginnen.

Frans Hals, Carnevalsgasten (Vastenavond), New York, The Metropolitain Museum of Art. Detail

Herkenbare stijl
Een schilderij van Frans Hals herken je uit duizenden, daarvoor hoef je geen expert in de kunst te zijn. Zijn manier van schilderen lijkt zo eenvoudig, is zo herkenbaar, dat talloze grote en minder grote kunstenaars zijn werk hebben gekopieerd. Om het kaf van het koren te scheiden en echt en ‘vals’ van elkaar te onderscheiden moet je wél een expert zijn. Hoe moeilijk dat is dat werk? Zelfs de belangrijkste kenners van zijn werk kruizen geregeld de degens en verschillen soms totaal van mening. Dat maakt kunst en kunstgeschiedenis spannend. Maar door alle boeiende verhalen over echt of vals vergeten wij soms één ding: wat zijn de schilderijen van Frans Hals toch overweldigend mooi. De impressionisten uit de negentiende eeuw waren er door overdonderd. Gustave Courbet, Ëdouard Manet, Claude Monet, Vincent van Gogh, Mary Cassett, James McNeill Whistler, John Singer Sargent, William Merit Chase, Lovis Corinth en Max Liebermann maakten Haarlem tot een waar pelgrimsoord. Hij is “de colorist onder de coloristen”, schreef Vincent van Gogh aan zijn broer Theo. Die fascinatie voor de beroemdste meester uit Haarlem is nog steeds springlevend.

FRans Hals, Vrolijke drinker met zijn geliefde ('Jonker Ramp'), New York

Een zondagochtend met Hals
Op zondagmorgen 25 juni nemen het Emmelie de Mol van Otterloo en Michiel Kersten je mee naar het Haarlem van Frans Hals en laten je zien waarom zijn schilderkunst samen met Titiaan, Rembrandt, Velasquez en Goya op eenzaam hoogte staat. Kijken en luisteren naar het verhaal over zijn fenomenale penseelstreek. Een verhaal de geheimen van zijn levendige composities en sprankelend kleurgebruik,maarook over de talloze tinten zwart, die Vincent van Gogh keer op keer kwam bewonderen.

Bloeiende economie
Toen Frans Hals (geb. 1582/1583) in 1610 als meester mocht toetreden tot het St. Lucasgilde bloeide de economie en in het kielzog daarvan de kunsten als nooit te voren, mede dankzij de tienduizenden Vlaamse immigranten. Linnen, wol, damast, bier en bloembollen waren de kurken waarop de Haarlemse economie dreef. De bloeiende bedrijvigheid zorgde voor welvaart en rijkdom. Daarvan profiteerden de kunsten. Als nooit tevoren bloeide de schilderkunst in Haarlem vanaf het begin van de Gouden Eeuw. Geen wonder dat Haarlem als de bakermat van de kunst van de Gouden Eeuw wordt gezien.

Altijd al meer willen weten ? … dit is je kans.