Rondleiding Classic Beauties in de Hermitage, Amsterdam
Wanneer: 8 september
Tijd: 15.00 uur
Kosten: € 12,50
Rondleiding door: Michiel Kersten
Verzamelen in de hal van het museum
Aanmelden: klik op de betreffende blauwe knop hieronder
[eventButton id=”91″][/eventButton]
Italië In de loop van de 18de eeuw werden nabij Napels drie steden ontdekt die ruim 16 eeuwen onder een metersdikke laag vulkaanas van de Vesuvius verborgen hadden gelegen. De ontdekking van Paestum, Herculaneum en Pompeii spraken enorm tot de verbeelding omdat onder de as prachtige beelden en goed bewaard gebleven mozaïeken en wandschilderingen te voorschijn kwamen. Deze spectaculaire opgravingen en de magnetische werking van Rome leidde in de tweede helft van de achttiende eeuw tot een herleving van de belangstelling voor de Romeinse oudheid. Een sterk groeiende stroom liefhebbers, kunstenaars, schrijvers, dichters, filosofen, studenten en vele andere spoedde zich met reisgidsen in de hand naar Italië. Men wilde de wondere wereld uit de klassieke oudheid met eigen ogen aanschouwen in Rome en Napels en andere plaatsen. Meer dan ooit werd een reis door Europa en – vooral – vooral door Italië de vereiste laatste stap in een opleiding: de “Grand Tour” voor de zonen uit adellijke geslachten of rijke burgerlijke families was geboren, net als de toeristische industrie met gidsen, kaarten en souvenirs.
Neo-classicisme
De groeiende belangstelling voor de klassieke oudheid in de tweede helft van de achttiende drong door in alle vezels van de kunst, literatuur, en zelf in de mode. Architecten, kunstenaars, schrijvers en dichters baseerden hun werken op modellen ontleend aan de klassieke oudheid. De elite van Europa gaf opdrachten voor buitenhuizen, tuinen, beeldhouwwerken en schilderijen te maken gebaseerd op de schoonheidsidealen van de klassieke oudheid
Canova
De meest sprekende voorbeelden de oriëntatie op de klassieke schoonheid van Griekse en Romeinse beelden zijn te vinden in het werk van beeldhouwers. De beroemdste van hen van de Venetiaan Antonio Canova, die lange tijd in Rome gewerkt had. Zijn beeld zijn enerzijds heel natuurgetrouw gebaseerd op naaktstudie, maar getuigen gelijktijdig van zijn visioen van de schoonheidsidealen van de klassieke oudheid. Zijn marmeren beelden ogen fluweelzacht en lijken ondanks hun melkwitte oppervlak te pulseren van leven. Deze beelden wil je aanraken, strelen, voelen…
Classic Beauties in Amsterdam
Op de tentoonstelling Classic Beauties in Amsterdam zijn zijn niet alleen drie van de mooiste beelden van Canova te zien waaronder de onvergetelijke Drie Gratiën, maar ook zo’n zestig schilderijen, beelden, tekeningen en prenten van Anton Raphael Piranesi (uit de collectie van Teylers Museum), Pompeo Batoni, Angelika Kauffmann. Tijdens de rondleiding praten wij vooral over de klassieke schoonheidsidealen waaraan deze werken voor de achttiende-eeuwers aan moesten beantwoorden en over de allesoverheersende invloed van Italië… over het verlangen en de visioenen naar goddelijke schoonheid.
Wil je naar de website van de Hermitage met info over de tentoonstelling Classic Beauties? Klik hier >>