Afbeelding George Hendrik Breitner, Plein bij avond, 1890, olieverf op doek, 91, x 200,5 cm, Dordrecht, Dordrechts Museum

Praktische informatie

Rondleiding door Michiel Kersten
Data: zaterdag 29 februari | zaterdag 14 maart | zaterdag 28 maart
Tijd: 15.00 – 16.30 uur
Kosten: € 12,50 (exclusief toegang tot het museum. Toegang met Museumkaart is gratis)
Verzamelen in de hal van het museum
Opgeven door op de betreffemde knop hieronder te drukken. U kunt zich dan aanmelden en via iDeal betalen

[eventButton id=”135″][/eventButton] [eventButton id=”138″][/eventButton] [eventButton id=”139″][/eventButton]

Rivaliteit tussen kunstenaars is altijd een spannend onderwerp. De kunstgeschiedenis kent talloze voorbeelden. Denk aan de wedijver tussen Picasso en Matisse. Soms leidt die strijd tot inspiratie, tot vernieuwing en verandering, en soms – helaas – tot artistieke verlamming. De tentoonstelling Breitner vs Israels belicht de positieve zijde, maar ook de door jaloezie ingegeven kinnesinne van Breitner en Israels, de twee hoofdrolspelers van het Nederlandse impressionisme. Dat maakt deze tentoonstellingsopzet tot een inspirerend uitstapje voor de liefhebbers van deze twee kunstenaars, die nu op de eerste rij de bokswedstrijd kunnen volgen. 

George Hendrik Breitner, Meisjes in de sneeuw, ca. 1894, olieverf op doek, 100 x113 cm, Amsterdam, Stedelijk Museum

Zo laat het kunstmuseum zien dat de met ferme, soms zelfs baldadige en slordige penseelstreken opgebouwde doeken van Breitner zijn jongere vakbroeder (Isaac Israels) als een kaakslag troffen. Zo brutaal en onbevangen wilde ook Israels het rauwe leven in de stad in kleuren vangen. Alleen zat daarbij Israels onwaarschijnlijk grote vaardigheid als tekenaar in de weg. Met de  paplepel was Isaac het tekenen en schilderen door zijn vader Jozef ingegoten. In de tweede helft van de jaren 1880 was deze jonge kunstenaar, die in 1882, als zeventienjarige al op de Parijse Salon vertegenwoordigd was, een gevangene van zijn talenten. Jaren heeft het hem gekost om die als ballast ervaren artistieke kunde van zich af te werpen.

Isaac Israels, Hoedenwinkel van Mars op de Nieuwendijk te Amsterdam, 1893, olieverf op doek,, 64,5 x 59,5 cm, Groningen, Groninger Museum
Mars’s hat store at the Nieuwendijk in Amsterdam *1893 *64.5 x 59.5 cm *oil on canvas *signed b.r.: ISAAC ISRAELS

Op de tentoonstelling hangen de sleutelwerken uit deze artistieke bokswedstrijd nu vreedzaam naast elkaar. Het is dan nu ook de hoogste tijd om de spanning en rivaliteit  tussen deze werken en deze twee coryfeeën uit de Nederlandse kunst tot leven te roepen. Michiel Kersten kruipt dit keer in de rol van sportcommentator bij deze artistieke bokswedstrijd. In de rondleidingen staan alle facetten van deze veelbewogen artistieke wedijver centraal. Daar gaan wij het met elkaar over hebben. Wij gaan even terug naar Den Haag en Amsterdam in de jaren tachtig van de negentiende eeuw.

George Hendrik Breitner, Mesije in rode kimono (Geesje Kwak). ca. 1893, olieverf op doek, 82 x 53,5, Den Haag, Kunstmuseum Den Haag (detail van het schilderij)