Anders Zorn, Sven Richard Bergh, Karl Nordström, Eva Bonnier, Ivan Aguéli, e.a.

Praktische informatie
Lezing Anders Zorn en de Zweedse schilderkunst rond 1900 in samenwerking met WijHeemstede
Datum en tijdstip: 30 maart om 14:00 uur
Door: Michiel Kersten
Kosten: € 7,-

In verband met de covid-19 maatregelen gaat de lezing in de zaal niet door.

De online lezing via YouTube gaat zeker door!!!

De bijeenkomst in de zaal is afhankelijk de maatregelen van de overheid. Mocht de bijeenkomst in de zaal nog niet mogelijk zijn, dan krijgt u of uw geld terug, of en neemt deel aan de online bijeenkomst.


Anders Zorn, Portret van Emma Lamm, de echtgenote van Anders Zorn, 1887
Anders Zorn, Portret van Emma Lamm, de echtgenote van Anders Zorn, 1887

Penseelvirtuoos.
Anders Zorn (1860-1920) is een penseelvirtuoos die op een onnavolgbare manier met vlotte penseeltoetsen zijn voorstellingen op het doek vastlegt. De academie in Stockholm verliet hij al op 21-jarige leeftijd. Hij had er niets meer te leren. Als jonge kunstenaar maakte hij in Londen als portrettist furore. De ongedwongen, informele uitstraling van deze portretten oogstte lof en bewondering. Het grote succes van deze portretten gaf Zorn, als onwettige zoon van een bierbrouwer, zoveel financiële armslag dat de welgestelde ouders van zijn geliefde Emma Lamm hem de hand van hun dochter niet meer konden weigeren. Na een lange huwelijksreis door Europa vestigde het paar zich tussen 1888 en 1896 in Parijs aan de Boulevard de Clichy. Ook in Parijs viel Zorns werk in de prijzen. In 1889 werd hij voor zijn inzending op de Exposition Universelle in Parijs benoemd tot Chevalier de la Légion d’Honneur.

Naakten aan de kust.
De zomers brachten de Zorns door aan de kust in Dalarö of in Dalarna (Midden-Zweden) waar Anders Zorn in Mora een stuk grond had gekocht en zich vanaf 1896 vestigde. Hier schilderde hij sensuele, naakte vrouwen die in gedachten verzonken op de rotsen aan de waterkant zitten, of voorzichtig de eerste stappen in het haast voelbare koude water zetten.

Anders Zorn, Buiten, 1888

Portrettist van de elite. In 1893 leidde hij de Zweedse afvaardiging van kunstenaars naar de wereldtentoonstelling in Chicago. In de Verenigde Staten bevestigde hij zijn naam als portrettisten. Zeven maal zou Zorn uiteindelijk naar de Verenigde Staten reizen, waar hij onder meer de presidenten Howard Taft en Grover Cleveland portretteerde in zijn beroemde geworden palet met naast titaniumwit en ivoorzwart maar twee kleuren: rood en okergeel. Zie als voorbeeld hierboven het portret van Emma, zijn echtgenote, die de krant leest De eerlijkheid gebied overigens te zeggen dat er desondanks in zijn landschappen – logischerwijze – vaak veel groen is verwerkt…

Sven Richard Bergh, Na de schildersessie, 1884

Zorn en de anderen.  Het overweldigende succes en de wereldfaam van de schildervirtuoos Anders Zorn heeft er aan bijgedragen er buiten Zweden – en in ieder geval in Nederland – weinig bekendheid is met andere Zweedse schilders omstreeks de eeuwwisseling. Veel mensen kennen nog wel het decoratieve werk van Carl Larsson met de zonnige, huiselijke scenes, die wereldberoemd zijn geworden door de Duitse vertaling Das Haus in der Sonne. Over Larsson gaat de lezing niet, wel Karl Nordström, Nils Kreuger, Ernst Josephson, Ivan Aguéli, Hanna Hirsch-Pauli en Eva Bonnier. Een ereplaats reserveer ik voor de tastbare emoties en intens gevoelige schilderijen van Sven Richard Berg, In Model dat zich aankleedt (De schildersessie) spat de melancholische, weemoedige stemming van het doek. Voorstellingen die de kijker aan het denken zet over de verhouding tussen deze deze twee op zichzelf betrokken figuren (zie afbeelding hieronder). Ondanks elkaars nabijheid spat de eenzaamheid van het doek. Of is er een minder zwaarmoedige interpretatie denkbaar? Wij gaan er met elkaar over praten.

Ivan Aguéli, Zeegezicht

PS
Wij hopen dat wij eind maart weer met een kleine groep (max 28 personen)  in de grote zaal van De Luifel te mogen. Mocht dit niet nog niet toegestaan zijn, dan wordt de lezing in de zaal geannuleerd. U krijgt de betaalde kosten terug. De persconferentie zal dit volgende week duidelijker maken. Op het inschrijfformulier kunt u aangeven of u bij annulering de lezing ook online wilt volgen. De online lezing via YouTube Live gaat in ieder geval door.

Eva Bonnier, Gezicht uit het atelier, 1882