Rondleiding: Frans Hals en de modernen. “Hij is de grootste der schilders…
Wanneer: 13 februari (door Emmelie de Mol van Otterloo) en 23 februari (door Michiel Kersten).
Hoe laat: 15.00 uur – verzamelen in de hal van het museum
Kosten: € 12,50
Aanmelden: druk op onderstaande blauwe button
[eventButton id=”99″][/eventButton]
[eventButton id=”100”][/eventButton]
Amerikanen leggen krans bij Frans Hals in Flora Park
Op 4 september 1903 meldde de Maasbode dat er in Haarlem een ‘eigenaardige’ hulde is gebracht aan Frans Hals door een gezelschap van 45 Amerikaanse leerlingen van de schilder William Merritt Chase. Bij het beeld van Hals in het Haarlemse Florapark werd een krans met een oranje moirélint neergelegd waarop in gouden letters stond: “From the Chase class in
Holland, 1 September 1903, to the memory of Frans Hals.” Na de kranslegging richtte William Merritt Chase zich tot zijn leerlingen: “Gij hebt bij Uwe studies gezien, dat er in de wereld geen is die met hem vergeleken kan worden, dat hij is de grootste der groote schilders en dat zal hij ook blijven.” De loftuitingen van de Amerikaanse impressionistische schilder William Merritt Chase, komen nu wellicht wat bombastisch en overdreven over, maar zijn typerend voor de tomeloze bewondering van de impressionisten voor Frans Hals.
Tentoonstelling in Frans Hals Museum
Het Frans Hals Museum toont van 13 oktober 2018 tot en met 10 februari 2019 een grote tentoonstelling waarin de impact van de schilderijen van Frans Hals op de modernisten in de 19de eeuw centraal staat. In de tweede helft van de 19de eeuw zetten de impressionisten de klassieke, academische regels van de kunst overboord. De uiterst precieze manier van schilderen van de Salonschilders maakte plaats voor de vlotte penseelstreken van de impressionisten. Deze kunstenaars herontdekten het oeuvre van Frans Hals. In de krachtige, spontane manier van schilderen en zijn warme kleurgebruik van Hals vonden de impressionisten een onuitputtelijke bron van inspiratie. Terwijl ook de informele houdingen en veelal vrolijke gezichtsuitdrukkingen van de geportretteerden mateloos bewonderd werden.
Frans Hals lieveling van de 19de-eeuwse modernisten
Haarlem in Haarlem was in de tweede helft van de 19de eeuw een waar pelgrimsoord voor de moderne schilders. Nagenoeg alle grote vernieuwers van de schilderkunst uit die tijd kwamen naar het nieuwe Stedelijk Museum in Haarlem (1862) of bestudeerden zijn werk in musea als het Rijksmuseum of het Louvre: Gustave Courbet, Claude Monet, Charles Daubigny, J.B. Jongkind, Mary Cassatt, Léon Bonnat, John Singer Sargent, James Abbott McNeill Whistler, J. Alden Weir, Max Liebermann,, Max Slevogt, Lovis Corinth, Wilhelm Busch, Wilhelm Leibl, Wilhelm Trübner, Anders Zorn. Vincent van Gogh schreef vaak aan Theo over zijn bewondering voor Hals: “Hals is de colorist onder de coloristen”. Aan deze al lange lijst kunstenaars kunnen nog vele anderen worden toegevoegd. Hals was – net als Velazquez, Rembrandt en Delacroix – een van de lievelingen van de vernieuwers van de kunst in de 19de eeuw.
Hals in de lift
Niet alleen kunstenaars herontdekten het werk van Hals ook verzamelaars en musea kregen oog voor de meester. Al in 1852 kocht het Rijksmuseum het van leven bruisende dubbelportret van Isaac Massa en Beatrix van der Laan. In jaren 1860 werden spectaculaire bedragen neergeteld voor een mooie Hals. Lord Hertford en Baron Rothschild boden hard tegen elkaar op om de Lachende cavalier (Laughing Cavelier) te bemachtigen. Na het bod van 51.000 francs werd het schilderij door de veilingmeester aan Lord Hertford toegeslagen. Het schilderij is nu een van de pronkstukken van de Wallace Collection in Londen. Korte tijd later kwam Hals’ Zigeuner meisje in het Louvre terecht en verwierf Berlijn in 1874 Malle Babbe, samen met het schitterende dubbelportret van de kleine Catharina Hooft met haar min.
Lezing over Frans Hals als inspirator van de impressionisten
De lezing van Michiel Kersten neemt u mee terug naar Haarlem rond 1860, waar de Franse kunstcriticus William Thoré Bürger letterlijk bijvoeglijke naamwoorden te kort kwam om zijn bewondering in zijn tweedelige Les Musées de la Hollande onder woorden te brengen. De ster van Frans Hals steeg in razende vaart aan het firmament. Aan de hand van voorbeelden uit het werk van Manet, Courbet, Singer Sargent, Liebermann en vele anderen laat Michiel Kersten zien waarom de portretten van Frans Hals een immense bewondering van een hele generatie moderne schilders afdwong. Dagenlang waren zij bezig de schilderijen van Hals te kopiëren om op die manier de geheimen van zijn virtuoze penseeltechniek te ontrafelen. De huidige reputatie van Hals heeft veel te danken aan de impressionisten, net zoals vele impressionistische portretten ondenkbaar zijn zonder het voorbeeld van Hals.
Heemstede, juni 2018