Door: Emmelie de Mol van Otterlo en Michiel Kersten
Waar: De Luifel, Herenweg 96, Heemstede
Tijdstip: woensdagavond 19.30 uur-21.30 uur
Data: 2-10, 9-10, 16-10, 30-10, 6-11, 13-11, 20-11
Kosten: € 105,- (te betalen na ontvangst factuur)
Meer info: bel 06 1005 7228 (Michiel Kersten)
Aanmelden: stuur mailtje naar michiel.kersten@outlook.com

[eventButton id=”106″][/eventButton]


Informatie over cursus Obsessie kleur

De geschiedenis van de kunst is de geschiedenis van kleur. Kleuren spreken tot de verbeelding, kleuren ontroeren, kleuren verblinden, kleuren verbinden, kleuren vertellen een verhaal. Kleur is de essentie van kunst. Kleur is de drager van betekenis en vertelt een verhaal, net als in de natuur. Een levend wereld zonder kleur kunnen wij eigen eigenlijk niet voorstellen. Kleur hoort bij het leven, zwart hoort bij de nacht en bij de dood. Zonder licht is er geen kleur. Licht en kleur zijn één. Niet voor niets wordt de zon als brenger van licht, als schepper van leven over de gehele wereld aanbeden. Het eerste wat God schiep was licht. Licht overwint de duisternis en al zijn boosaardige krachten. God en licht horen bij elkaar in de grote wereldreligies.

Giovanni Bellini en het feest van de gode

Giovanni Bellini en Titiaan, Feest van de goden, 1514-1529. Olieverf op doek, National Gallery Washington D.C.  In de handelsstad Venetië konden rond 1500 waren talloze pigmenten te kopen. Let op de krachtige kleuren in dit schilderij, waaronder rood-oranje vervaardigd uit het lichtechte, maar zeer giftige realgaar

Obsessie kleur! is een cursus in zeven bijeenkomsten waarin kleur, licht én kunst centraal staan. De cursus vertelt het verhaal over de obsessie van de mens met kleur en alle symbolische betekenissen die verbonden zijn aan kleuren. Alle aspecten van kleur én kunst komen aan de orde. Niet kleur en psychologie, niet kleur en filosofie, wel de symboliek en de verschuivende betekenissen kleur en kleurgebruik in de loop van de tijd.

De cursus vertelt vooral ook het verhaal hoe kunstenaars kleur en licht gebruikten om de beleving van het kunstwerk ‘kleur’ te geven. In deze cursus natuurlijk ook veel aandacht voor pigmenten, de basis van verf: waar kwamen de pigmenten vandaan, hoe werden ze gemaakt, verhandelt en – vooral – hoe gebruikten schilders pigmenten. Hielden schilders zich bezig met de lichtechtheid van kleur? De vraag welke pigmenten met elkaar gemengd konden worden was voor kunstenaar groot belang. Wat waren de gevolgen van de introductie van nieuwe (chemische) pigmenten in de negentiende eeuw? Vragen over kleur, pigmenten en verf die in deze cursus allemaal beantwoord worden aan de hand van kunst van 0 tot 2000. Kortom veel voorbeelden uit de schilderkunst, waaronder – natuurlijk – Frans Hals, Rembrandt, maar ook Anselm Kiefer en Ellsworth Kelly.

Hieronder vindt u de opzet en indeling van de cursus Obsessie kleur!

Paletten van Monet (links) en Manet (rechts) 

Bijeenkomst 1
Zonder licht geen kleur. In deze les staan licht en de wijze waarop wij kleuren waarnemen en beleven centraal. Aandacht ook voor de licht- en kleurtheorieën van die de kunst beïnvloed hebben: Isaac Newton, Johan Wolfgang von Goethe, Michel-Eugène Chevreuil, Henry Ogden Rood, Johannes Itten. De zoektocht van wetenschappers naar kleurverhoudingen en de ordening van kleuren in overzichtelijke diagrammen en schema’s worden geordend. (kleurencirkels, -bollen en -piramiden, kleurenpaletten, etc) komt uit gebreid te sprake net als de vraag hoe kleuren (al dan niet) gemengd kunnen worden en welke de primaire zijn.

        

Bijeenkomst 2
Blauw: kleur van de hemel, kleur van rust en harmonie – Ultramarijn, kobalt, Pruisisch blauw, smalt, azuriet, Egyptisch blauw | Filippo Lippi, Michelangelo, Vermeer, Picasso, Yves Klein.

Bijeenkomst 3
Rood, oranje, purper: kleuren van exclusiviteit, autoriteit, wraak, bloed en  en woede – Karmozijn (karmijn, krablak, scharlakenrood), vermiljoen, koperrood, alizarine, cadmiumrood, rode oker, Dranhoren (purper), Indisch geel (=oranje), paarse kobalt, rode loodmenie| Van Eyck, Velazquez, Bernett New Man, Anis Kapoor, Günther Förg

Bijeenkomst 4
Geel en goud: de kleur van de zon en symbool van God en goden. Gele oker, tinloodgeel, Napels geel, chromaatgeel , koningsgeel, guttegom,  citroengeel, cadmiumgeel | Simone Martini, Bellini, Botticelli, Turner, Van Gogh, Josef Albers

In zijn brieven schrijft Van Gogh regelmatig over verf, het bestellen van tubes. Soms werden die gekocht bij Père Tanguy, die een kleine winkel in schildersbenodigdheden dreef en ook kunst in plaats van geld in ruil voor de geleverde materialen aanvaardde.

Bijeenkomst 5
Bruin, zwart en wit – kleuren van de aarde en de kleuren die die bekend staan als de niet-kleuren – umber, rauwe siena, Keulse aarde, Kasselsbruin loodwit, lamproet, beenzwart, tinwit, titaanwit, kalkwit, titanium wit | Frans Hals, Goya, Whistler, Odilon Redon, Hammershoi, Frank Stella, Ad Reinhardt, Kara Walker.

Bijeenkomst 6
Groen, kleur van rust, leven, kleur van het gewone – groene aarde, spaans groen, verdigris, berggroen, Schweinfurter groen, Veronesegroen, sapgroen | Van Eijck, Rubens, Poussin, Cézanne, Matisse, Kirchner, Elsworth Kelly

Bijeenkomst 7
De afsluitende bijeenkomst staat in het teken van kleurcontrasten: hoe beïnvloedt de ene kleur de waarneming van de andere kleur. Hoe versterken primaire kleuren elkaar (pointillisten). Aan de hand van de contrasten van Johannes Itten en Jozef Albers (Interaction of Colour) komen komen tientallen voorbeelden voorbij die ons oog scherpen en gevoel voor kleurwerking versterken.

Bijeenkomst 8 Excursie naar de Zaanse schans en verf molen De Kat vrijdag 10 mei. Kosten € 15,00 (inclusief toegang tot verfmolen De Kat en een een kop koffie, thee of een frisje op de Zaanse Schans (met rondleiding in de Verfmolen)

Afbeelding van oude verftubes