Berthe Morisot en Mary Cassatt. Twee impressionisten in een mannenwereld
Lezing: door Michiel Kersten
Groeiende belangstelling
De belangstelling voor het werk van Berthe Morisot groeit snel. Een paar jaar geleden was de grote overzichtstentoonstelling van haar werk in Musée d’Orsay een overweldigend succes. Schuifelend tussen honderden dames kon je soms met moeite een eventjes genieten van een schilderij van Berthe Morisot, voordat de massa je voortbewoog naar een volgend kunstwerk. De Amerikaans-Franse impressionist Mary Cassatt is aan een vergelijkbare opmars in bekendheid bezig. In 2018 kreeg zij een indrukwekkend presentatie in Musée Jacquemart-André in Parijs.
Leven in een kleine wereld
Toch zijn Morisot en Cassett – zeker in Nederland – veel minder bekend dan de mannelijke impressionisten: Édouard Manet, Edgar Degas, August Renoir en Claude Monet. De onderwerpen die Morisot en Cassatt schilderden zijn daar wellicht debet aan: vooral vrouwen en kinderen. De wereld van de vrouw was in de 19de eeuw nu eenmaal beperkt. Alleen in huis, tuin en park konden zij zich vrij en zelfstandige bewegen. De mannen konden het leven op de boulevards, langs de kades van de Seines en in de cafés schilderen. Niets stond hen in de weg ziel en zaligheid het nachtelijk uitgaansleven vastleggen.
Zelfstandig en onconventioneel
In deze lezing neem Michiel Kersten u mee naar de kunstwereld van de 19de eeuw, waarin twee zelfbewuste vrouwen volharden in een besluit kunstenaar te worden en bereid zijn daarvoor een gevecht aan te gaan en iedere overwinning zelf bevochten hebben. Mary Cassatt en Berthe Morisot, twee hoogst onconventionele vrouwen, zijn er in geslaagd een verrassende en vernieuwende beeldtaal te ontwikkelen waarin de moderne vrouw centraal staat.