Tentoonstelling: Meesters uit Boedapest in Frans Hals Museum
Door: Emmelie de Mol van Otterloo
Wanneer: 13 januari en 4 februari
Waar: verzamelen in de hal van het museum
Kosten € 10,-

Aanmelden: druk op de betreffende blauwe button.

[eventButton id=”42″][/eventButton]

[eventButton id=”43″][/eventButton]


Een rijk, kleurig gekleed gezelschap houdt halt bij herberg. Op het uithangbord staat is een witte zwaan geschilderd. Twee jongens kijken rustig toe hoe de paarden van het gezelschap hun dorst lessen uit een grote houten trog. De waard maakt een praatje met een van de mannen. Dicht bij hen staan drie magere jachthonden. Is het gezelschap op konijnenjacht geweest, of hebben zij genoten van een tochtje door de duinen? Wij zullen het wel nooit precies weten. Maar de rust die dit zomerse tafereeltje op een schilderij van Salomon van Ruysdael ademt is onvergetelijk. Dit schilderij is een van de vele topstukken in de tentoonstelling Hollandse meesters uit Boedapest die nu in het Frans Hals Museum te zien is.

Salomon van Ruysdael, Reizigers bij herberg “De witte zwaan”, 1662, olieverf op doek (detail)

Het Frans Hals Museum toont komende maanden een ruime greep van zo’n 55 schilderijen en ongeveer 25  tekeningen uit de collectie van het museum van schone kunsten in Boedapest, waaronder dit schitterende doek van Salomon van Ruysdael. Dit doek is één van de parels in de tentoonstelling Hollandse meesters uit Boedapest, net als een klein paneeltje van Jan van Goyen met een riviergezicht. Ons oog wordt de diepte ingezogen langs vissers die hun netten uitwerpen via de masten van platbodems naar een  eindeloos uitgestrekte einder. Een zomerse, nagenoeg windstille dag. De zeilen van de boten vangen bijna geen wind en dobberen langzaam richting een weids meer, waar aan de horizon heel vaag de contouren van de Pieters- en Hooglandse Kerk in Leiden te herkennen zijn. Boven dit ijle, vernevelende gezicht drijven statig immense cumuluswolken. Misschien is de lucht wel het echte onderwerp van dit schilderij… Wat een adembenemend vergezicht is dit schilderij. Groots, monumentaal zelfs, terwijl het paneeltje nauwelijks meer dan een een paar decimeter hoog is.

Jan van Goyen, De rustige zee, olieverf op paneel, Schilderij uit Boedapest nu te zien in het Frans Hals Museum te Haarlem in de tentoonstelling Meesters uit Boedapest. Schilderij wordt uitgebreid in de rondleidingen van Artetcetera besproken.
Jan van Goyen, De rustige zee, circa 1646/1650. Olieverf op paneel.

Hollandse meesters uit Boedapest geeft een mooi overzicht van de invloedrijke die Haarlem in de eerste helft van de zeventiende eeuw heeft gespeeld op de ontwikkeling van de genres die zo bepalend waren voor de Nederlandse kunst uit de Gouden Eeuw: landschap, stilleven en genre.  Behalve van Jan Van Goyen en Salomon van Ruysdael zijn er in de tentoonstelling werken te zien van Willem Buytewech, Jan Steen, Jan Lagoor, Jan Vermeer, Cornelis Dusart, Johannes Bega, Pieter Claesz, Willem Claesz Heda, en Thomas Wijck. Allemaal kunstenaars die voor kortere of langere tijd werkzaam waren in Haarlem.

De rondleidingen van Artetcetera gaan vooral over de voortrekkersrol die Haarlem in de zeventiend eeuw heeft gespeeld en – zoals je van ons gewend bent – kijken wij aandachtig naar de vele betekenis volle verhalende details in de kunstwerken.

Stilleven van Pieter Claesz in de tentoonstelling Hollandse meesters uit Boedapest. Nu te zien in het Frans Hals Museum, Haarlem. Dit schilderij wordt uitgebreid besproken in de rondleidingen van Artetcetera
Pieter Claesz, Stilleven met roemer en pastei, 1647, olieverf op paneel