Avondbijeenkomsten
Cursus georganiseerd in samenwerking met WijHeemstede
Zes bijeekomsten: België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië, Engeland en Italië
Data: 24 januari, 31 januari, 7 februari, 14 februari, 28 februari, 7 maart
Kosten: € 90,-
Locatie: De Luifel, Herenweg 92, 2021 MP Heemstede
Tijd: 19.30 -21.30 uur met omstreek 20.30 uur pauze

Middagbijeenkomsten
Zes bijeekomsten: België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Scandinavië, Engeland en Italië
Data: 26 januari, 2 februari, 9 februari, 16 februari, 2 maart, 16 maart
Kosten: € 90,-
Locatie: Wordt nog bekend gemaakt (Heemstede of Haarlem
Tijd: 14.00-16.00 uur

[eventButton id=”71″][/eventButton]

[eventButton id=”75″][/eventButton]

Kunstenaars rond 1900 konden of wilden zich niet onttrekken aan de allesoverheersende invloed van de Franse schilderkunst. Kunst uit Parijs was voor de meeste schilders in Europa de toetssteen bij uitstek. De manier van schilderen, het kleurgebruik, de brede, levendige penseelstreken, de aandacht voor licht en atmosferische aspecten en de onderwerpen die de Franse kunst uit de tweede helft kenmerken, zien wij overal in Europa terug: van Zweden (Anders Zorn) tot in Spanje (Joaquín Sorolla). Contact met Parijs veranderde het aanzien van de Europese kunst.

Afbeelding van een schilderij van Ernst Ludwig Kirchner met badende mensen in Moritzburg, nabij Dresden

Maar rond 1900 waren er veranderingen op komst. Voor jonge Duitse kunstenaars in Dresden en München waren Franse impressionisten niet langer het centrale ijkpunt, zij richtten zich op het werk van Vincent van Gogh, Edward Munch, Paul Gauguin en Paul Cézanne – wat later – het werk van de fauvisten (Matisse, Derain, Vlaminck). Het kloppend hart van de kunst bleef nu eenmaal toch Frankrijk. Bovendien zou Frankrijk in 1905-1906 met de eerste exposities van de fauves (Matisse, Derain, Vlaminck, Van Dongen) opnieuw het voortouw nemen, net als omstreeks 1910 met de doorbraak van het Kubisme.

In deze cursus nemen Emmelie de Mol van Otterloo en Michiel Kersten u mee op een denkbeeldige tocht door Europa rond 1900: van België via Duitsland, Scandinavië en Engeland naar Italië. Ondanks de overweldigende invloed van Frankrijk, laten wij u zien dat  ieder land uit deze tocht door Europa toch een ‘eigen’ kunst tot bloei kwam en kunstenaars hun eigen weg gingen zoeken…

Ferdinand Hodler, Voorjaar, 1901, olieverf op doek

Programma

Bijeenkomsten 1 | Inleiding (de moderne kunst rond 1900) &  België
  • Impressionisme en luminisme: Emile Claus, Henri Evenepoel, Georges Lemmen, Auguste Oleffe, Rik Wouters, Theo van Rysselberghe
  • Symbolisme en fauvisme: James Ensor, Fernand Khnopff, Léon Spilliaert, Félicien Rops, George Minnen, William Degouve de Nuncques
Bijeenkomsten 2 en 3 | Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland
  • Impressionisme: Wilhelm Leibl, Franz von Lenbach, Hans Thoma, Max Liebermann, Max Schlevogt, Lovis Corinth.
  • Symbolisme: Egon Schiele, Gustav Klimt, Ferdinand Hodler, Arnold Böcklin, Franz von Stuck
  • Expressionisme in Dresden en Berlijn – Brücke met Ernst Ludwig Kirchner, Erich Heckel, Karl Schmidt Rottluff, Otto Mueller, Max Pechstein, Emil Nolde. München met de Blaue Reiter, waaronder Franz Marc, August Macke, Alexej von Jawlensky, Wassily Kadinsky, Marianne von Werefkin, Gabriele Münter, Paul Klee, Lyonel Feininger, maar ook Paula Modersohn-Becker en Käthe Kollwitz worden niet vergeten.
Joaquin Sorolla, Biaritz, 1906, olieverf op doek
Joaquin Sorolla, Biaritz, 1906, olieverf op doek
Bijeenkomst 4 | Scandinavië
  • Impressionisme en symbolisme: Anders Zorn, Edward Munch, Vilhelm Hammersøi, Peder Severin Krøjer
Bijeenkomst 5 | Engeland
  • Modernismen in Engeland: de Bloomsbury Group en vorticisme: James McNeill Whistler, Walter Crane, Spencer Gore, Harold Gillman, Duncan Grant, Vanessa Bell, Gwen John, Augustus John, Roger Fry, Wyndham Lewis, David Bomberg
Bijeenkomst 6 | Italië
  • Impressionisme en futurisme: Giovanni Boldini, Giovanni Segantini, Giuseppe Di Nittis, Umberto Boccioni, Carlo Carrà, Gino Severini, Giacomo Balla.

 

Afbeeldingen van een schilderij van Edward Munch
Edward Munch