Cursus – Haarlemse kunst in de Gouden Eeuw. Frans Hals en zijn tijdgenoten – najaar 2017

Het team van Artetcetera (Michiel Kersten, Emmelie de Mol van Otterloo en Thera Folmer-von Oven) heeft de cursus kunstgeschiedenis over de Haarlemse kunst uit de zeventiende eeuw volledig vernieuwd en uitgebreid. In deze cursus nemen wij de gehele 17de eeuw onder de loep. Haarlem was aan het begin van de 17de eeuw de bakermat van de kunst van de Gouden Eeuw. De onderwerpen die zo typerend zijn voor de Hollandse kunst zoals landschap, stilleven en voorstellingen gebaseerd op het dagelijks leven kwamen in Haarlem het eerst tot bloei. In deze cursus kunstgeschiedenis komen alle onderwerpen die wij associëren met de kunst van de Gouden Eeuw aan bod. Naast de schilderkunst wordt ook aandacht besteed aan de prent- en tekenkunst.

Frans Hals, Carnevalsgasten (Vastenavond), New York, The Metropolitain Museum of Art. Detail

De kunst uit de tijd van Frans Hals, Jacob van Ruisdael en Jan Steen heeft na deze cursus nog weinig geheimen voor u. Ook de verhulde symboliek in ogenschijnlijk realistische taferelen zal u voortaan niet meer ontgaan. Kijken naar kunst uit de Gouden Eeuw in het Rijksmuseum, Mauritshuis, het Louvre, de National Gallery of waar dan ook, wordt er meer inspirerend door. Vanzelfsprekend leert u ook de schitterende collectie van het Frans Hals Museum beter kennen.

Avond- of middagbijeenkomsten
U kunt kiezen uit bijeenkomsten op dinsdagavond of vrijdagmiddag

Avondbijeenkomsten
De avondbijeenkomsten vinden plaats in de Hoofdwacht (Vereniging Haerlem) aan de Grote Markt op dinsdagavond van 19.30 uur tot 21.30 uur (uiteraard met een pauze met – gratis – een glas wijn of een frisje).

De data (2017)  van de bijeenkomsten zijn:

  • 3, 10, 17, 24 en 31 oktober
  • 7, 14, 21 en 28 november

Middagbijeenkomsten (locatie nog niet bekend)

De middagbijeenkomsten beginnen om 14.00 uur en zijn tussen 16.00/16.15 afgelopen.

  •  20, 27 oktober
  • 3, 10, 17, 24 november en 1, 8 en 15 december

Kosten
De kosten voor deze cursus bedragen € 130 euro voor de cyclus van 9 lessen, exclusief excursie à € 20,-

Proefles
Wilt u eerst ervaren hoe de cursus kunstgeschiedenis is opgebouwd en wat u kunt verwachten? Dan kunt u zich inschrijven voor de eerste bijeenkomst  als proefles: 3 oktober om 19.30 uur. Kosten € 10,-

Afsluitende rondleiding
De lessen kunstgeschiedenis worden afgesloten met een rondleiding in het Frans Hals Museum op zaterdag 9 december van 11.00 uur tot 13.00 uur (met koffiepauze).

U kunt  zich aanmelden  door op onderstaande blauwe knop te drukken

Booking ended
Booking ended
Opgeven cursus Haarlem in de Gouden Eeuw (vrijdagmiddag)
30 - 11 - 17
Regular (€130,00)
Aantal deelnemers (klik op + om meerdere deelnemers op te geven)
Kosten
Totale kosten
130,00
130,00
Aanmelding wordt verwerk ...
Succes.
Dank voor de aanmelding voor deze activiteit van Artetcetera.
Er is ook een bevestiging verstuurd naar je e-mailadres.
Mocht je de bevestiging niet binnen een paar minuten in de inbox vinden,
check dan s.v.p. ook de spambox.

Het gehele programma van de cursus kunstgeschiedenis vindt u onder de afbeelding

Jan Steen, detail uit het schilderij, Zo voorgezongen zo nagepepen

Programma cursus kunstgeschiedenis: Haarlemse kunst in de Gouden Eeuw (1580-1680). Frans Hals en zijn tijdgenoten

Bijeenkomst 1 | In vogelvlucht! Geschiedenis, kunst en cultuur in Haarlem van circa 1580 tot 1680. Een verhaal over de economische ontwikkeling en immigratie uit Vlaanderen over linnen, wol en bier. Maar ook een verhaal over het kopen en verkopen van kunst. En misschien wel het belangrijkste: het ontstaan van de modieuze gewoonte om je woonvertrekken te verfraaien met schilderijen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar niets is rond 1600 minder waar. Lezing door Michiel Kersten

Bijeenkomst 2  | Humanisten aan het werk! De Haarlemse ‘Academie’. Hendrick Goltzius, Karel van Mander en Cornelis Cornelisz van Haarlem: schilders, tekenaars, graveurs, schrijvers en denkers aan het werk. Leerrijke kunst geworteld in een nieuw wereldbeeld van schoonheid en rede: de renaissance en het humanisme. Lezing door Emmelie de Mol van Otterlo

Bijeenkomst 3 | Naar buiten! De omgeving van Haarlem werd in gedichten lof toegezwaaid. Buitenstaanders roemden het landschap en de frisse lucht nabij Haarlem. Ook kunstenaars trokken er gewapend met schetsboekjes en zwart krijt op uit om de duinen en de ‘plaisante’ plaatsen in het Kennemerland vast te leggen. Niet eerder was de eigen omgeving zo nauwkeurig en met zoveel liefde als door Hendrick Goltzius, Esaias van de Velde, Jan van Goyen en Salomon van Ruysdael in beeld gebracht. Lezing door Thera Folmer-von Oven

Esaisas van de Velde, Gezicht op Spaarnwoude

Bijeenkomst 4 |Aan de zwier! Pierewaaien, lanterfanteren, brassen, vrijen en vechten in de Gouden Eeuw. Deftige jongelui, goedgelovige boeren, listige marskramers, beschonken carnavalsvierders in kluchtige voorstellingen die ons de aangename, vrolijke kant van het leven in volle omvang laten zien. Honderden, misschien wel duizenden komische voorstellingen zijn in Haarlem geschilderd door Willem Buytewech, Esaias van de Velde en Dirck Hals. Dikwijls hield die ogenschijnlijk vrolijke bedoening een waarschuwing in. De tijdgenoten moeten er van genoten hebben, maar zij wisten drommelsgoed dat je op die manier het eeuwige leven niet bereikte. Lezing door Emmelie de Mol van Otterloo

Bijeenkomst 5 |Opgedist! Verstilde zaken: gedekte tafels met de rijke oogst van het land: kaas, boter, appels, peren, mispels, hazelnoten. Een glas Duitse wijn of een Haarlems biertje schilderden Pieter Claesz en Willem Claesz Heda vaak in één olijfgroene tint die alles in het beeld met elkaar verbindt. Overheerlijke spijzen waar je je ogen eindeloos de kost aan kan geven en die het water in je mond doen lopen. Tijdgenoten konden er geen genoeg van krijgen. Lezing door Michiel Kersten

Bijeenkomst 6 | Glimlachen mag! De wereldberoemde portretten van Frans Hals en van zijn tijdgenoot Johannes Verspronck worden met elkaar vergeleken. Verspronck heel precies en uiterst gedetailleerd schilderend, terwijl Frans Hals jouw portret met een levendige toets, losjes uit de pols schilderde. Geen stijve bedoening. Een glimlach mocht, net als wippen op de achterpoten van de stoel of je geliefde een roos aanreiken. Lezing Emmelie de Mol van Otterloo.

 

Bijeenkomst 7 |Serieuze zaken! Verhalende schilderkunst (historiestukken). Onderwerpen uit de mythologie en de bijbel die de beschouwer aan het denken zetten over voorbeeldige daden van moed, standvastigheid, trouw, voorzichtigheid, barmhartigheid of liefde geschilderd door de familie De Bray of Pieter de Grebber voor rijke patriciërs, maar ook in opdracht van regenten van wees- en gasthuizen, armekinderhuizen of voor de burgemeesters en – zelfs – voor de ‘verborgen’ katholieke kerken. Lezing door Michiel Kersten

Bijeenkomst 8 | Trots op de stad! De Haarlemse economie bloeide in de eerste helft van de Gouden Eeuw als nooit te voren. Vol trots werden de pleinen, straten en het interieur van kerken in beeld gebracht, onder andere door de vermaarde Pieter Saenredam. De stad werd aan de noordzijde uitgebreid om de groeiende bevolking te kunnen huisvesten. Er verrezen statige herenhuizen aan de Nieuwe Gracht. Was je er eenmaal geweest dan bleven Haarlem en de omgeving trekken: regelmatig nam Jacob van Ruisdael de trekschuit uit Amsterdam om vanaf de duinen zijn geliefde Haarlem te tekenen. Zijn “Haerlempjes”waren zeer gezocht. Lezing door Thera Folmer-von Oven

Bijeenkomst 9 | Idyllen en satires! Brave boeren, genietend van een biertje met een pijpje in het late avondzonnetje en gezellig met elkaar keuvelend bij de herberg. Honderden heeft Adriaen van Ostade er geschilderd of getekend, net als zijn leerlingen Cornelis Dusart en Cornelis Bega. Jan Steen woonde tussen 1660 en 1670 in Haarlem en schilderde daar zijn mooiste werken, die op een vermakelijke manier het menselijk feilen op de hak nemen: een voorbeeld hoe het niet moet is nu eenmaal geestiger dan een voorstelling van een familie brave hendrikken… Lezing door Emmelie de Mol van Otterloo

Schilderij van Adriaan van Ostade met vioolspeler voor een herberg dat in de cursus kunstgeschiedenis Haarlemse kunst in de Gouden Eeuw ter sprake zal komen