In de tweede helft van de negentiende eeuw ontwikkelde de kunst zich in sneltrein vaart. Het wordt de tijd van de ‘ismen’: impressionisme, pointillisme, symbolisme, expressionisme, kubisme, dadaïsme en nog vele anderen. Op de grote tentoonstellingen in Parijs – de Salons – kreeg de bezoeker bij wijze van spreken niet de kans om bij te komen van de ene vernieuwing voordat een volgende stijl zich alweer aandiende. Over al deze ‘ismen’ gaat deze cursus moderne kunst in Frankrijk.

In acht bijeenkomst neemt Michiel Kersten je mee terug naar Frankrijk in de jaren 1880-1920. In Parijs veranderde in veertig jaar het gezicht van de kunst totaal. Alle klassieke idealen van de kunst sinds de Renaissance gingen overboord. De kunst werd bevrijd van een last van regels en voorschriften die als een beknellend keurslijf werd ervaren. In de voetsporen van Vincent van Gogh, Paul Gauguin en Paul Cézanne verkenden de kunstenaars de expressieve kracht van kleur en vorm. Niet langer ging het om de verbeelding van de werkelijkheid, maar om gevoelens weer te geven of om door te dringen tot de kern van de dingen… beelden met een universele betekenis scheppen.

Het optimisme van de belle époque over vooruitgang klinkt door in de onvoorstelbare lust van kunstenaars om nieuwe wegen te verkennen. Van de oude wereld wordt afscheid genomen. Dat gold ook in de literatuur, de muziek, en wellicht nog meer in de wetenschap (kernfysica). In een rap tempo maakte de wereld kennis met auto’s, vliegtuigen, telefonie, elektrisch licht, radio… Nog nooit was de wereld binnen één generatie zo van gezicht veranderd als in deze veertig jaar. Over de nieuwe wegen van de kunst in deze van veranderingen bruisende wereld gaat deze cursus. Door het uitbreken van de eerste wereldoorlog in 1914 stortte dit optimistische wereldbeeld ineen. Het gezicht van de moderne kunst in Frankrijk veranderde daarmee totaal.

De cursus wordt georganiseerd in samenwerking met WijHeemsteden. De bijeenkomsten vinden plaats op woensdagavond van 19.30 uur tot ca. 21.30/21.45 uur (uiteraard met een pauze) en worden gegeven in cycli van 2 lessen. Locatie: De Luifel, Herenweg 96, 2101 MP Heemstede. H

Het overzicht van de inhoud van deze cursus vindt u door naar beneden te scrollen.

De data van de bijeenkomsten zijn:

  • 27 september en 4 oktober
  • 18 oktober en 25 oktober
  • 8 november en 15 november
  • 29 december en 6 december
  • 16 december excursie

De cursusbijeenkomsten worden afgesloten met een excursie naar het Haagse Gemeentemuseum of Boijmans van Beuningen op zaterdag 16 december van 10.00 uur tot 13.00 uur (met koffiepauze).

Kosten: € 120,- euro voor de gehele cyclus van 8 lessen, of € 40 euro voor een serie van 2 lessen. De kosten voor de excursie zijn € 20,- exclusief toegang tot het museum.

Vragen, onduidelijkheden over de cursus Moderne kunst in Frankrijk 1880-1920? Mail s.v.p. naar: info@artetcetera.nl of bel met 06 1005 7228 (Michiel Kersten)

Opgeven voor de cursus door op onderstaande blauwe knop te drukken. Na aanmelding ontvangt u een factuur van Artetcetera.

[eventButton id=”60″][/eventButton]


Programma van de cursus doorbraak van de moderne kunst. Frankrijk 1850 – 1920

1. Schilders van de vluchtige indruk: de impressionisten (Manet, Degas, Monet, Sisley, Pissarro, Renoir, Morisot, Cassett)

2. Kleur als drager van emoties: Vincent van Gogh

3. Kleur uiteenrafelen: neo-impressionisten en andere vernieuwers. Signac, Seurat; Vuillard, Bonnard

4. Beelden van een andere wereld: Paul Gauguin en de schilders van Pont Aven (Gauguin, Bernard, Sérusier, Meijer de Haan)

5. Schematiseren van het zichtbare: Paul Cézanne

6. Kleur los gezongen van de werkelijkheid: de fauves (Matisse, Derain, Vlaminck)

7. De vorm verkend: kubisme (Braque, Picasso en Gris)

8. Schilderkunst als muzikaal ritme: de kubisten van montparnasse (Gleizes, Metzinger, Delaunay, De la Fresnay, Duchamp, Kupka)

Pablo Picasso, Les demoiselles d'Avignon, olieverf op doek, New York, Metropolitain Museum of Art. Dit schilderij is een sleutelstuk in de moderne kunst en zal in de cursus uitgebreid ter sprake komen.